czwartek, 6 sierpnia 2015

"Egipcjanin Sinuhe" - Mika Waltari



Jeśli książka może wzbudzić w nas zainteresowanie, to "Egipcjanin Sinuhe" wzbudził we mnie pasję do Starożytnego Egiptu. Czytałam tę książkę dawno temu, będzie z 30 lat ;) , wracałam do niej raz lub dwa, zawsze pożyczałam, ale teraz, z perspektywy czasu patrząc muszę ją w końcu kupić, zdecydowanie jest tego warta.
Jest to historia egipskiego lekarza Sinuhe przedstawiona w czasach Amenofisa IV (Echnatona). Książka spisana jest w narracji pierwszoosobowej, a narratorem jest Sinuhe. Nasz główny bohater przemierza Egipt, Syrię, Babilonię, kraj Hatti oraz Kretę. Opisuje swoją wyprawę, gdzie wplątany jest w masę intryg. Nie odbierajcie tej powieści, jako podręcznika historii. Jest tam opisanych sporo faktów historycznych, ale potraktowałabym ją z lekkim przymrużeniem oka, aczkolwiek świetnie ukazuje tamte czasy. 

Autor Mika Waltari pochodzenia fińskiego, "Egipcjanina Sinuhe" napisał w 1945 roku. Powieść stała się bestsellerem. Na jej podstawie w 1954 roku nakręcono film o tym samym tytule. Mika Waltari w swoim dorobku miał  29 powieści, pisał również opowiadania, baśnie, sztuki teatralne, słuchowiska, reportaże. Był jednym z najbardziej płodnych pisarzy fińskich, a jego książki przetłumaczono na ponad 40 języków.

Znalazłam grafikę okładki wydania, które czytałam 30 lat temu, wydawca Czytelnik, rok wydania 1978, twarda oprawa, książka typu nie do zdarcia :)



2 komentarze:

  1. w moim 50-letnim życiu Mika Waltari kilkakrotnie się przewinął , choć postać dla mnie znana z niczym szczególnym jej nie kojarzyłem , szczególnie z twórczością , na którą byłem albo zbyt leniwy albo za mało dojrzały. Chętnie sięgnę po tę książkę , opis bardzo zachęcający , pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka ciekawa, a opis też zachęca do sięgnięcia.

    OdpowiedzUsuń