piątek, 8 stycznia 2016

"Co Bóg zrobił szympansom" - Jerzy Sosnowski


Wybrałam tę książkę przez wzgląd na tytuł. Nie wiedziałam wtedy, co mieści się w treści książki.  Odkładałam czytanie ciągle na później. Książka zmieniała pozycje, z jednej półki na drugą. Chyba instynktownie wiedziałam, że muszę poświęcić jej więcej czasu, czasu nie tylko przeznaczonego na czytanie, ale również na głębokie przemyślenia. 
Książka "Co Bóg zrobił szympansom" jest zarówno dla katolików, ateistów, jak i tych nie do końca zdecydowanych po której stronie się opowiedzieć. Dotychczas nie dzieliłam ludzi w ten sposób, zresztą dzielić nie zamierzam. Nie zastanawiałam się również szczególnie nad problemami w kontaktach pomiędzy tymi grupami ludzi. Każdy z nas odbierze treść inaczej. Autor przywołuje Thomasa Hardy, Czesława Miłosza, Bolesława Leśmiana, myśli Tischnera oraz tekst z płyty The Wall Pink Floydów, czy wiersz Barańczaka. Towarzyszą nam wątki o Maryi - Mariam, niepokalane poczęcie, wątpliwości Józefa, nauki Jezusa, czym jest wiara bez Kościoła. Długo by wymieniać.  Czy po przeczytaniu jestem w innym punkcie swojej wiary-niewiary? Myślę, że zmieniłam poziom, dokształciłam umysł, odpowiedziałam sobie na kilka trudnych pytań, a przede wszystkim wraz z Jerzym Sosnowskim zatrzymałam się na chwilę. 
Spodobał mi się jeden z cytatów, zamieszczonych w książce, z Nauki dwunastu apostołów (Didache):
"Jeśli możesz w całości nieść jarzmo Pana, będziesz doskonały. Jeśli nie możesz, czyń co możesz"

Jerzy Sosnowski pisarz, publicysta, felietonista oraz dziennikarz radiowej Trójki. Laureat wielu nagród, autor wielu książek, m.in."Apokryf Agłai".

Dziękuję Wydawnictwu Wielka Litera za udostępnienie mi książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz